E1: 'Ik Vertrek', hoogstwaarschijnlijk! - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Anouk Schurink - WaarBenJij.nu E1: 'Ik Vertrek', hoogstwaarschijnlijk! - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Anouk Schurink - WaarBenJij.nu

E1: 'Ik Vertrek', hoogstwaarschijnlijk!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

25 Januari 2020 | Nederland, Wageningen

‘Ik Vertrek’, hoogstwaarschijnlijk!

(For English, see below).

Velen van jullie zullen bekend zijn met het televisieprogramma ‘Ik Vertrek’ waarin Nederlandse gezinnen gevolgd worden in hun reis naar het buitenland. Veelal beginnen ze daar een hotel, camping of restaurant. Vaak met een wat naieve insteek wordt een krot uiteindelijk toch omgetoverd tot een prachtig kasteeltje. De bijbehorende dramas en uitdagingen zorgen voor vermakelijke TV.

Hoewel ik hoogstwaarschijnlijk ga emigreren, heb ik geen intentie om zelf een onderneming te starten. Een deel van jullie was al op de hoogte van mijn emigratieplannen, voor anderen zal het nieuws zijn. Aangezien de herlocatie bijna een feit is, leek het mij een mooi moment om te starten met het delen van mijn letterlijke en figuurlijke reis met jullie.

Hoe vaak er een bijdrage komt, en waarover het gaat, dat gaan we met z’n allen zien. Ik heb al wel diverse thema’s voor ogen, maar tijd (en zin) moeten het toestaan. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van de vragen wat er zoal komt kijken bij een emigratie, wat ga ik er eigenlijk doen, hoe zijn de eerste ervaringen op mijn nieuwe plek en wat doet het met me.



Voor nu wil ik jullie graag proberen uit te leggen waarom ik wil vertrekken en waarom naar het land dat ik heel specifiek heb gekozen.

Voorjaar 2019 kwam ik tot het besef dat de positie waarin ik werkte niet bij me paste. Er was geen mogelijkheid tot een aanpassing van de inhoud van mijn baan waardoor ik na het aflopen van mijn contract in de WW ben gekomen. Rondom die periode kwam ook het sterke gevoel van emigreren bij me op. Mijns inziens past dit geheel bij mijn avontuurlijke aard. Nieuwe landen, nieuwe culturen en nieuwe mensen ervaren. Wanneer je uit je eigen comfortzone stapt, ontdek je nog veel meer over jezelf, over anderen en de wereld waarin we leven! Het houdt je scherp en opent je blik.

Het specifieke land waarnaar ik ga immigreren ligt aan de andere kant van de wereld en qua afstand kun je vanuit Nederland dus niet veel verder gaan… Nieuw-Zeeland! Twee jaar geleden heb ik dit prachtige land al mogen ervaren doordat ik er een weekje op congres was en er daarna natuurlijk vakantie heb gehouden. Op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=L1IpFOeyY1U) heb ik van deze reis een impressievideo gemaakt. Nadat ik deze onlangs zelf weer terug had gekeken, besef ik me weer heel goed wat een bijzondere ervaring het was alom! Mooie en diverse natuur op korte afstand van elkaar, prachtige wildlife, rust en ruimte, en zeer vriendelijke, relaxte en behulpzame inwoners. Ook bijzonder om te leren over de Māori cultuur, de originele bewonders van Nieuw-Zeeland.

Deze relaxte instelling trekt zich ook door naar de werkvloer. Vergeleken met Nederland en diverse andere Europese landen (en mogelijk ook daarbuiten) is de balans tussen werk en privé in Nieuw-Zeeland veel beter op orde. Bevestigd door diverse ontmoetingen met mensen die in Nieuw-Zeeland wonen en werken, en verhalen van anderen. Deze cultuur wil ik heel graag ervaren! En met groot enthousiasme kijk ik uit naar het moment dat het zover gaat zijn.




Aangezien jullie niet allemaal op de hoogte zijn van de stand van zaken, hierbij een korte samenvatting.

Onlangs heb ik een contract getekend voor een full-time permanente positie bij een commercieel bedrijf in Nieuw-Zeeland dat onderzoek doet aan landbouwhuisdieren, gewassen, aquacultuur en bomen en technologie ontwikkelt om de ondernemingen van haar klanten op verschillende manieren te verbeteren. Hoogstaande wetenschap en technologie met impact omdat het direct wordt vertaald naar de praktijk en ook plaatsvindt in ontwikkelende landen.

Om te mogen werken in Nieuw-Zeeland heb ik een werkvisum nodig. De afgelopen maanden ben ik al druk bezig geweest om daarvoor diverse zaken bijeen te krijgen. Denk aan een verklaring van goed gedrag (ik ben toch wel een lieve meid?), een medische keuring (hopelijk niets ernstig onder de leden?!) en een examen van 3,5 uur om te bewijzen dat ik voldoende Engels kan (met vlag en wimpel gehaald). Ook het bedrijf heeft voor mijn visumaanvraag informatie aangeleverd. Deze week verwacht ik de resultaten van mijn medische keuring en kan ik daadwerkelijk mijn visum aanvragen!

In eerste instantie dacht ik dat ik alleen een verblijfsvisum kon aanvragen. De bijbehorende procedure voor dit visum is nogal uitgebreid en vooral tijdsrovend. Omdat ik een full-time baan aangeboden heb gekregen, kan ik nu een ‘essentiële vaardigheden’ werkvisum aanvragen. Voordeel hiervan is in ieder geval dat de gehele procedure minder complex is en ook sneller verloopt. 90% van de aanvragen krijgt binnen 84 dagen antwoord op de aanvraag. Vertaal je dit naar mijn situatie, dan is het aannemelijk dat ik voor eind april weet of ik inderdaad naar Nieuw-Zeeland mag vertrekken. Maar, het kan ook eerder (of later) bekend zijn. Zo hoorde een vriendin van me met een vergelijkbare visumaanvraag na een maand wachten al dat ze met haar familie naar Australië mocht vertrekken! Na het indienen van mijn visumaanvraag begint een periode van wachten, waarin ik verder zal gaan met het organiseren van diverse zaken en me verder kan verdiepen in het reilen en zeilen in Nieuw-Zeeland.

Wordt vervolgd…




‘I Am Leaving’, most likely!

In The Netherlands we have a television program called ‘I Am Leaving’ that follows Dutch families on their way to immigrate to a foreign country. Most of them start a hotel, campsite or restaurant. Their planning and approach are often a bit naive, but in the end they often manage to transform a shack into a beautiful “castle”. The corresponding drama and challenges result in entertaining television.

Although it is most likely I will emigrate, I do not have the intention to start a business of my own. Some of you are already aware of my plans, for others it is news! As my relocation is almost a fact, it to me seemed a good moment to start sharing my journey, both literally and figuratively speaking.

We will see how often I will post a contribution and what it will be about. I do have some themes in mind I would like to share with you, but it really depends on time (and desire) if it will happen. You could think about answering the questions what I will do, what things you should consider when emigrating, how my first experiences are at my new place and how it affects me.



For now, I would like to try and explain why I want to move to a foreign country and why I chose a specific country.

During Spring 2019 I realized the job I was doing did not suit me as well as I had hoped. There were no opportunities to change the content of my position so from September onward I was out of work and on benefit. It was during Spring last year that the strong feeling of emigration came to mind. I believe it totally conforms with my adventurous nature. Experiencing new countries, new cultures and new people. When you step out of your comfort zone, you’ll discover more about yourself, others and the world we live in! It keeps you sharp and opens your mind and view upon many things.

The specific country I will immigrate to is located on the other side of the world and therefore distance-wise the furthest from The Netherlands… New Zealand! Two years ago I was fortunate to experience this beautiful country as I contributed to a conference and of course enjoyed a holiday afterwards. I posted a video on YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=L1IpFOeyY1U) to give an impression of this journey. After seeing it again recently, I clearly realized again what a special experience it was all together! Beautiful and diverse nature only a short distance apart, amazing wildlife, peace and quiet, and very friendly, relaxed and helpful inhabitants. Also, very touching to learn about the Māori culture, the original inhabitants of New Zealand.

I learned that this relaxed attitude is also present at work. New Zealand is known for its great work life balance, much better compared to The Netherlands and other European countries. This got confirmed through several encounters I had with people who work and live in New Zealand, and stories of others. I would love to experience this culture! With great enthusiasm I am looking forward to the moment this dream comes true.



As some or most of you are not up to date about the latest developments, I’ll give you a short summary.

I recently signed a contract for a full-time permanent position with a commercial company in New Zealand that applies world class science and technology to improve the enterprises of its clients in a variety of ways with focus on farm animals, plants, aquaculture and trees. Research and technology development with impact as results are directly translated to practice and projects also take place in developing countries.

I need a work visa to be allowed to work in New Zealand. The last couple of months I have been occupied with practical preparations. Among other things getting a police statement (I am a sweet lady, right?), a medical check (hopefully nothing serious?!) and an exam of 3.5 hours to prove I can read, use, write and interpret English sufficiently enough (I passed with flying colors). The commercial company that offered me a job also had to fill out a form. I expect the results of the medical check this week after which I will apply for my visa!

At first, I thought I could only apply for a residence visa. The accompanying procedure for this visa is rather extensive and time consuming. As I have a full-time job now, I can apply for an essential skills work visa. The big advantages of this visa are that the whole procedure is less complex and takes less time. 90% of the applications learn within 84 days whether their visa is granted. When translated to my situation, it is reasonable to assume I will know by the end of April whether I can go to New Zealand. However, this answer could also come earlier (or later). A friend of mine who immigrated to Australia learned within a month after a similar application that she could move to this country with her family! After I applied for my visa a time of waiting will start. During this time, I will continue organizing practical things before my relocation to New Zealand and I also will further increase my knowledge of the ins and outs of New Zealand.

To be continued…

  • 27 Januari 2020 - 13:27

    Rita:

    Wauw, mooi vooruitzicht. Toevallig hadden we het vanochtend over onze werkplanning 2020 waarvoor jij vorig jaar de bouwstenen aangeleverd hebt.

  • 27 Januari 2020 - 20:02

    Sabine:

    Wow! Wat ontzettend tof! Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe avontuur en ik kan niet wachten op alle updates!

  • 28 Januari 2020 - 07:08

    Tineke:

    He, Anouk, wat een leuke ontwikkeling maak je door!
    Weloverdacht en tegelijk spannend.
    Mag ik je hierbij heel veel succes wensen. Nieuw Zeeland is een heel mooi land. Zelf was ik er zo'n 8 weken en heb genoten. Ik ga je zeker volgen.
    Groet vanuit Flevoland. Tineke.

  • 28 Januari 2020 - 09:42

    Mariëtte Sterk:

    Hoi hoi Anouk.
    joh wat een avontuur. we gaan je volgen hoor, we hebben natuurlijk hier via jouw ouders alles uit de eerst hand. We wensen je zo vreselijk veel geluk daar, ik hoop dat jouw zoekende ziel daar gaat vinden wat je er van verwacht. we horen wel wanneer en hoe, ik verwacht dat je tot die tijd van vertrek nog even bij je ouders zal wonen, dus zien we elkaar vast en zeer.
    liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Welkom!

Actief sinds 24 Dec. 2016
Verslag gelezen: 654
Totaal aantal bezoekers 17538

Voorgaande reizen:

27 December 2018 - 17 Januari 2019

Marokko here we come!

07 Februari 2018 - 11 Maart 2018

Nieuw-Zeeland

23 Februari 2017 - 28 Juli 2017

Wat een avontuur!

01 Januari 2020 - 30 November -0001

'Ik Vertrek'!

Landen bezocht: